Skip to main content
+

 

Use the drop-down summary to access the articles in the folder.

 

Terms of republication

You can republish this article for free on your website, blog, etc.

Imagining a city where ageing is a pleasure

Resources and publications

Paper presented at the 2023 Annual International Congress of the French Marketing Association

  • Margaret Josion-Portail, Luciana Castro Gonçalves, Camille Picard, Cathy Zadra-Veil. Comment favoriser la participation des consommateurs-usagers âgés aux services sur le territoire ? Une exploration par le concept de proximité. 39ième Congrès International de l'Association Française du Marketing, Université de Bretagne Sud, laboratoire LEGO, May 2023, Vannes, France. ⟨hal-04104164⟩

Bibliographical references

  • Amine A., Bonnemaizon A. et Josion-Portail M. (2017), Tailoring Elderly Patients’ Identities through Healthcare Service Relationships: Toward a Guardian Conception of Vulnerable Publics’ Identities, Advances in Consumer Research Volume 45, eds. Ayelet Gneezy, Vladas Griskevicius, and Patti Williams, Duluth, MN : Association for Consumer Research. Actes du Congrès Mondial de l’Association for Consumer Research, San Diego, USA.
  • Barnhart M. and Peñaloza L (2013), Who Are You Calling Old? Negotiating Old Age Identity in the Elderly Consumption Ensemble. Journal of Consumer Research 39(6) : 1133–1153.
  • Bonnemaizon, A., Amine, A. et Josion-Portail, M. (2020), La participation des patients âgés à la relation de soins en question(s)! Une recherche dans un service hospitalier de gériatrie, Revue Française de Gestion, 2020/5 290 pp.107-127.
  • Brenkert G.G. (1998), Marketing and the vulnerable. Business Ethics Quarterly, Ruffin Series, 1: 7–20.
  • Brugère, F. (2010), « L’éthique du care: entre sollicitude et soin, dispositions et pratiques », La Philosophie du soin.
  • Broussy, L. (2021), Nous vieillirons ensemble … 80 propositions pour un nouveau pacte entre générations, Rapport interministériel sur l’adaptation des logements, des villes, des mobilités et des territoires à la transition démographique.
  • Castro Gonçalves, L. (à paraître), “Inclusive innovation for age-friendly environments : The role of Living Labs dynamics in territories”, in Urban design for age-friendly environments across Europe: North and South. Developing healthy and therapeutic public spaces for local contexts, by Higueras Garcia, E. and Pozo Menendez, E., Springer.
  • Claval, P. (2015), Penser le monde en géographie, soixante ans de réflexion, L'Harmattan.
  • Crevoisier O., Kebir L., Peyrache-Gadeau V. (2021), Note conclusive. Milieux innovateurs et économie territoriale : comment le territoire façonne l’économie contemporaine. Itinéraire d’un programme de recherche et nouvelles perspectives », Revue d’Économie Régionale & Urbaine, 2021/1 (Février), p. 137-153. DOI : 10.3917/reru.211.0137. URL : www.cairn.info/revue-d-economie-regionale-et-urbaine-2021-1-page-137.htm
  • Donzelot J. (1991), Face à l’exclusion, le modèle français. Paris : Éditions Esprit, Paris, pp.137-168.
  • Ennuyer, B. (2011), À quel âge est-on vieux : La catégorisation des âges : ségrégation sociale et réification des individus. Gérontologie et société, 3(3), 127-142.
  • Eurostat (ec. Europa.eu/eurostat, accédé octobre 2019), Augmentation de la part de la population âgée de 65 ans et plus entre 2007 et 2017.
  • Fasshauer I., Zadra-Veil C., (2020), Le Living Lab, un intermédiaire d’innovation ouverte pour les territoires ruraux ou péri-urbains ?, Innovations. Revue d’Économie et de Management de l’Innovation (I-REMI).
  • Leminen, S. (2013), Coordination and Participation in Living Lab Networks, Technology Innovation Management Review, November 5-14.
  • Moschis, G.P. (2012), Consumer Behavior in Later Life: Current Knowledge, Issues, and New Directions for Research. Psychology & Marketing, 29: 57-75.
  • Rouyer, A. (coord.) (2008), Droit de cité des personnes âgées et aménagement de l'espace public en ville, représentations, modalités d'action et expériences urbaines en France, Allemagne et Espagne. Repéré à : www.urbanisme-puca.gouv.fr/IMG/pdf/puca2008_final_181208.pdf
  • Sahmi, N. (2020), L'architecte, la ville et les us-âges. Repéré à : www.leroymerlinsource.fr/architecture-urbanisme/architecte-la-ville-et-les-us-ages-sahmi-pau-saragosse/
  • Simmel, G. (2018), Les grandes villes et la vie de l'esprit, Payot.
  • Schau HJ and al (2009), Consumer Identity Renaissance: The Resurgence of Identity-Inspired Consumption in Retirement. Journal of Consumer Research 36(2):255-276.